De bouw kan je in fases verdelen:
- Verwijdering van de helft van het hekwerk. Geschroefde eikenvloer verwijderen. Er was al rekening mee gehouden dat dit ooit moest gebeuren. Muur egaliseren & verfen
- Constructietekening maken voor de steunbalk. Een constructiebedrijfje heeft deze balk gemaakt. De steunbalk leunt op de betonnen vloer. Het maken van het ijzerenskelet van de trapbordes.
- Eikenvloer verlengen. Dit was achteraf nogal een klus om planken te krijgen met de juiste afmetingen en groeven als de oude planken.
- In de plexiglas planken een afronding maken zodat zij in de freessleuf van 15 mm diepte paste. Ik heb hier nog een speciale aanpassing op mijn freestafel gemaakt om dit te kunnen doen.
- Het zagen en lijmen van de 4 esdoornplankendelen om er twee trapbomen van te maken.
- Het lakken van de trapbomen, 3 lagen parketlak op waterbasis zo verkleurt het minder.
- Het frezen van 48 sleuven. Dit kostte me twee dagen werk! Dit werk heb ik in mijn lange gang gedaan. Voor dit freeswerk heb ik nog een speciale mal gemaakt zodat ik de sleuven zeer nauwkeurig kon afstellen. De treden heb ik aan beide kanten genummerd en moesten in het overeenkomstige nummers komen te zitten op de trapboom. Ik had alle sleuven een 0,5 mm speling gegeven. Tot mijn verrukking pastte alles perfect in elkaar!
- IJzeren steun laten maken ter bevestiging van de trapbomen aan de bovenkant. Deze steun moest haaks komen op de betonzaagsnede. Deze was schuin en niet bepaald haaks gezaagd. De ruimte tussen deze steun en het beton heb ik opgevuld.
- Het op maat zagen en passen van de trapbomen. Het aftekenen van de treden, de hoek & waterpas. Dit is zeer lastig.
- Het lijmen van de plexiglas-treden in de trapbomen. De lijmverbinding had ik uitvoerig getest bij de testtree. Deze was even sterk als het hardhout en plexiglas. Een breuk kwam niet in de lijmverbinding te zitten! De treden heb ik eerst aan een kant gelijmd, uitgelijnd op de andere trapboom. Daarna heb ik de andere trapboom in één keer op de 12 treden gelijmd. Dit was een cruciale zaak, daar de 2 componenten-lijm maar 15-20 minuten bewerkingstijd had, daarna werd hij te stroperig. In 20 minuten moet je alle te lijmen delen insmeren en de trapboom op zijn plaats krijgen met veel lijmklemmen en een rubberen hamer. Een zenuwachtige klus. Je moet niet te veel lijm gebruiken anders wordt het moeilijker het overtollige lijm weg te halen. Dit heb ik allemaal in het trapgat gedaan, zodat de de trap van 110 kg al bijna op zijn plaats lag.
- De trap kon gelukkig net gedraaid worden in het trapgat. Ik heb een tijdelijke ondersteuning gemaakt, zodat het mogelijk werd de trap in zijn uiteindelijke positie te krijgen. Hierbij hebben me 2 collega's even 10 minuten meegeholpen ;-)
- De trap stond op zijn plaats. De 4 steunpunten van de trapbomen op de steunbalk moesten nog worden opgevuld zodat de druk gelijkmatig wordt verdeeld, dit om houtscheuren in de toekomst te verkomen.
- Tijdens de cruciale verlijming van de trap kwamen enkele plexiglas-ondersteuningsplanken ± één millimeter (2 x speling) van de tree af te zitten. Deze spleten zijn achteraf opgevuld met een stukjes plexiglas-strip.
- Het afwerken van de onderkant van trapbordes. De aanleg van electriciteit voor de trapbordes-lamp.
- Het bedenken en maken van de trapbordes-lamp.
- Het bestaande hekwerk in de lijn van de trap maken, zodat deze er mooi uitkomt. Ook hier is een metalen constructie ontworpen, die de bestaande ijzerenbalk (in het midden van het hekwerk), die er voor de helft eraf moest worden om in de lijn van de trap te komen te ondersteunen. Deze ijzeren constructie garandeert voldoende stijfheid van het hekwerk. Deze fase bestond uit zeer veel achtereenvolgende stappen en had daardoor een lange tijdlijn.